Waarom is ademhaling belangrijk?

Als het hart de motor is, is ademhaling de olie.

Mond- of neusademhaling, Borst of buik, het maakt wel degelijk een verschil.
Het belang van een correcte ademhaling wordt nog steeds onderschat, en dit terwijl tot 80% van de volwassen bevolking symptomen van een dysfunctionele ademhaling ervaart.  Zeker bij chronische hyperventilatie zijn deze symptomen zijn niet altijd mild en gaan van fysieke klachten zoals gespannen schouders, hoofdpijn, maagontsteking, een zwak immuunsysteem, hartkloppingen, slaapapneu en astma over in mentale klachten zoals insomnia, paniekaanvallen, depressieve gevoelens, vergeetachtigheid en burn-out.

 

%

80% van de bevolking ademt verkeerd

symptomen hyperventilatie

Iets dat zo’n invloed heeft, dat zou ik dan toch al wel weten?

Westerse geneeskunde heeft helaas een geschiedenis van symptoombestrijding en is pas de laatste jaren de invloed van de ademhaling op het menselijke lichaam echt beginnen begrijpen. 

Maagontstekingen behandelde je met maagzuurremmers, stress met kalmeringsmiddelen, hoofdpijn met paracetamol en insomnia met slaappillen. 

Qué mas?

In het voorbije decennium is hier gelukkig stil aan verandering in gekomen en begint men de mens meer in zijn geheel te zien. 

Toch blijft chronische hyperventilatie vaak een onderschat probleem. 

Nog te vaak wordt een aandoening als Chronische Hyperventilatie als symptoom van stress aangeduid in plaats van de oorzaak. Hyperventilatie en stress los van elkaar zien is zoals het kip en het ei. Ze veroorzaken en versterken elkaar.

Hoe werkt chronische hyperventilatie?

Te snel of te veelademen activeert de fight or flight modus in ons lichaam.
Dit betekent een constante aanmaak van cortisol, dus:
slecht slapen, hartkloppingen, constant gevoel van stress, prikkelbaarheid, slecht immuunsysteem (want ons lichaam rust niet meer),…

Dit betekent letterlijk dat zolang je niet correct ademt, het fysiek onmogelijk is voor jou om te ontspannen. 

Bij een burnout bijvoorbeeld, zijn je energie-reserves letterlijk opgebrand.
Je geest is op, je lichaam is op en toch komt er geen ontspanning, en het is net die ontspanning die zo hoog nodig is om te herstellen.

Door langzaam en rustig (met je middenrif) te ademen activeer je het parasympatisch zenuwstelsel. Dit maakt dat je rustig wordt, beter slaapt en sneller herstelt.

Een uitgebreid artikel uit ‘De Tijd’ over het belang van ademhaling  vind je hier.

De Chronische ketting-reactie.
Fout ademen veroorzaakt een ketting-reactie veroorzaakt in je lichaam.

Je ademt verkeerd, de aanmaak van je cortisol gaat omhoog, je slaap slecht, je wordt humeurig, je cortisol blijft te hoog dus je lichaam rust ook niet meer voldoende, je spijsvertering begint hieronder te lijden, je krijgt een maagontsteking, je bent prikkelbaar en dit heeft een weerslag op je relaties, dit maakt dat je je machteloos voelt en angstig begint te voelen, …

Op een gegeven moment zit je fysiek en mentaal volledig vast en je ziet door de bomen het bos niet meer. En toch is de oplossing zo simpel: Adem Anders.

chronische hyperventilatie cirkel

Twee korte ademtests:

Hoe lang kan jij je adem ophouden? 

1. Zet je comfortabel neer
2. Adem rustig in, Adem rustig uit en knijp je neus dicht. 
3. Time de tijd waarin jij comfortabel je adem uit ophouden (d.w.z: je stopt zodra je een verstikkend gevoel ervaart.) 

< 25 sec: Je hebt een dysfunctionele ademhaling en ervaart hierdoor symptomen.
25 – 40 sec: Je ademhaling kan nog verbeteren, de kans dat je ernstige symptomen ervaart is echter klein. 
> 40 sec: De Buteyko-methode is niets voor jou. Well done. 

aantal ademhalingen per minuut

Hou eens bij hoeveel keer jij op één minuut in en uit ademt. 
Dit doe je wanneer je neer zit (en al minstens 10 minuten zit). 

In rust adem je idealiter is 6 à 8 keer in en uit. Hoe verder je hier over zit, hoe dysfunctioneler je ademhaling. 

 

Concrete symptomen van chronische hyperventilatie & een dysfunctionele ademhaling:

Fysiek

kortademigheid
Verstopte neus
Piepende ademhaling
Regelmatig verkouden
Veelvuldig zuchten
Veel geeuwen
Druk op borst
Tintelingen in de ledematen
Abnormaal veel zweten
Hartkloppingen
Vermoeidheid
Maagproblemen
Spierpijn
Hoofdpijn
Snurken
Slaapapneu
Wazig zucht

Mentaal

Insomnia
Constante stress & spanning
Verwarring
Dissociatie
Slechte concentratie
vergeetachtigheid
Angst
Depressieve gevoelens

Mond versus Neus?

Lang werd gedacht dat het geen verschil uitmaakt of je nu door je mond of je neus ademt. 
Niets is minder waar. Mondademhaling draagt onder andere bij  aan de vorming van het gezicht, een efficiënte opname van zuurstof, het ontwikkelen van slaapapneu en de ernst van allergieën.