Wat is de Buteyko methode?

De buteyko methode is ontwikkeld door dr. Buteyko in Rusland in de jaren 40.
Zelf leed hij aan zware Astma aanvallen. Door op zich zelf te experimenten ontdekte hij dat zijn aanvallen aanzienlijk minder werder wanneer hij minder ademende.

Dit is de basis van de Buteyko Methode: Adem minder, Adem lager, Adem trager.

Veel mensen ademen te veel.
Dit maakt dat ons lichaam zich constant moet aanpassen aan de hoeveelheid zuurstof die we binnen krijgen.
Eens ons lichaam de limiet heeft bereikt verandert de PH-waarde in ons bloed. CO2 en O2 moeten namelijk in balans zijn met elkaar.
Een te hoge hoeveelheid O2 geeft een verstikkend gevoel, je begint naar adem te happen, dit helpt uiteraard niet, want het is juist je CO2 die omhoog moet.

Leer meer over de buteyko methode via de International Buteyko Clinic

Astma, slaapapneu en COPD

De Buteyko-methode is een wetenschappelijke methode die in verschillende studies al heeft geleid tot van significante symptoom verlichting bij Astma, het verminderen van aanvallen bij obstructieve slaapapneu en het optimaliseren van de ademhaling, wat bij COPD ten zeerste aangeraden is. 

 

astma en buteyko

Is de Buteyko Methode iets voor mij?

Het is heel simpel om te testen of de Buteyko methode jou kan helpen.
Namelijk door je Controle Pauze te meten.

Dit doe je als volgt: 

1. Zet je comfortabel neer
2. Adem rustig in, Adem rustig uit en knijp je neus dicht. 
3. Time de tijd waarin jij comfortabel je adem uit ophouden (d.w.z: je stopt zodra je een verstikkend gevoel ervaart.) 

RESULTAAT
< 25 sec: Je hebt een dysfunctionele ademhaling en ervaart hierdoor symptomen.
25 – 40 sec: Je ademhaling kan nog verbeteren, de kans dat je ernstige symptomen ervaart is echter klein. 
> 40 sec: De Buteyko-methode is niets voor jou. Well done. 

 

 

buteyko methode

Praktisch

Een Buteyko opleiding bestaat uit 5 sessies van één uur verdeeld over 5 weken.
Tijdens deze sessies krijg je een duidelijke praktische uitleg over het belang van ademhaling en wat er precies in je lichaam gebeurt.  Vervolgens krijg je oefeningen op jouw niveau mee naar huis.

Hou er rekening mee dat je tijdens een Buteyko opleiding elke dag thuis 40 tot 60 minuten zal moeten oefenen.

Meer over mij als coach

Omwille van het Corona-virus zijn er op dit moment helaas geen trainingen in groep mogelijk.  Indien je op de hoogte wenst gehouden te worden wanneer deze terug van start gaan mag je altijd een mailtje sturen naar info@adembewust.be

 

Individuele begeleiding is op dit moment wel mogelijk.
€55,00/uur, coaching mogelijk in Mechelen, Bonheiden of Online

 

Neem contact op

12 + 11 =

Bronnen: 
Courtney, Rosalba (Summer 2008). “Strengths, Weaknesses, and Possibilities of the Buteyko
Breathing Method”. Biofeedback. 36 (2): 59–63.

Izuhara et al. Mouth breathing, another risk factor for asthma: the Nagahama Study. Allergy:
European Journal of Allergy and Clinical Immunology. Volume 71, Issue 7. July 2016.

 Bowler SD, Green A, Mitchell CA, Buteyko breathing techniques in asthma: a blinded randomised
controlled trial. Med J of Australia 1998; 169: 575-578.

 Taskar et al. Breath-holding Time in Normal Subjects, Snorers, and Sleep Apnea Patients. Chest
Journal. Volume 107, Issue 4. April 1995.

 Guilleminault et al.Towards Restoration of Continuous Nasal Breathing as the Ultimate Treatment.
Goal in Pediatric Obstructive Sleep Apnea. Enliven: Pediatrics and Neonatal Biology. 2014.

Hormbrey, J, Jacobi, MS, Patil, CP, Saunders, KB. CO2 response and pattern of breathing in patients with symptomatic hyperventilation,
compared to asthmatic and normal subjects. Eur Respir J. 1988;1:846-51.

 Ritz T, Rosenfield D, Meuret AE, Bobb C, Steptoe A. Hyperventilation symptoms are linked to a
lower perceived health in asthma patients. Ann Behav Med. Feb 2008;35(1):97-104.